27 jun
7 dagen tot De Tour Gaan met die (bruine) banaan!
Gaan met die (bruine) banaan!

Een banaantje voor de start van een wielerrace voor wat extra energie. Niks mis mee, zou je denken. Maar uit een interview met dr. Matthijs Hesselink (Bewegingswetenschappen, Universiteit Maastricht) blijkt dat een banaan eten voor een wedstrijd niet altijd goed uitpakt (NewScientist, april 2015). De bananen die wij eten zijn namelijk vaak nog niet rijp. Hierdoor duurt het een stuk langer voordat de koolhydraten zijn omgezet in energie in de vorm van suikers en zetmeel. De molecuulstructuur van een te groene banaan belemmert het omzetproces, waardoor de energie pas na anderhalf uur vrij komt. En dan ben jij misschien al lang klaar met de wedstrijd. Volgens Hesselink is het beter om bruine, zeer rijpe bananen te eten vlak voor de start.

Maar als je toch liever geen bruine bananen eet, eet dan de minder rijpe bananen al een dag voor de wedstrijd en niet pas vlak voor de start. Volgens Miriam van Reijen (PHD Sociale geneeskunde, VU) is het namelijk cruciaal om voldoende koolhydraten op te slaan in je spieren (NewScientist, april 2015). “Het prestatievermogen neemt enorm af wanneer je koolhydratenvoorraad op raakt. De beste tip die ik sporters kan meegeven is het stapelen van koolhydraten. Dit is misschien nog wel belangrijker dan dat wat je eet op de dag van de wedstrijd zelf”.

De hoeveelheid koolhydraten die een persoon per dag binnen moet krijgen kan verschillen. Prof. dr. Sander Kersten (Moleculaire Voeding, WUR) vertelt in de lezing 'Dik, dikker, dikst' waarom sommige mensen sneller dik worden dan anderen.

Scheur naar Voeding

Meer verdieping? Check www.sg.uu.nl