31 mei
34 dagen tot De Tour Een biefstuk in je broek en andere tips tegen zadelpijn
Een biefstuk in je broek en andere tips tegen zadelpijn

Je kent het gevoel waarschijnlijk wel: na een lange dag fietsen moet je steeds even gaan verzitten door zere billen. Ook de grootste renners hebben last van zadelpijn. Het verhaal doet de ronde dat wielrenners rond 1930 stukjes biefstuk in hun broek deden tegen zadelpijn. Hoe ontstaat zadelpijn? En wat doe je er aan?

Zadelpijn ontstaat doordat er hoge druk wordt uitgeoefend op de verkeerde plekken. Een goed zadel zorgt ervoor dat je op je zitbotten steunt. Die zijn omgeven door spieren en vet, die de druk wel aankunnen. Het gebied daartussen bevat meer zenuwen en bloedvaten. Langtijdige druk daarop vermindert de bloedcirculatie. Om te zorgen dat de druk op de goede plek komt, moet het zadel de juiste breedte hebben, een niet te grote ronding hebben en niet te zacht zijn. Een goed zadel is ongeveer twee centimeter breder dan de afstand tussen je zitbotten. Naast een goed zadel zijn houding en hygiƫne van belang. Met een schone broek met antibacteriƫle zeem voorkom je huidinfecties en irritaties.

Hoe neem je een goede lichaamshouding aan? Farmacoloog Rudolf Magnus (UU) beschreef al in 1924 hoe reflexen je in staat stellen de juiste lichaamshouding te vinden en te behouden.

Tip: Wil je de afstand tussen je zitbotten meten? Ga dan zitten op een dik stuk karton, en leun naar voren. Als je vervolgens met een krijtje over het karton wrijft blijven twee indeukingen op de plek van je botten ongekleurd (zie ook dit filmpje!).

Scheur naar Tips & Tricks

Meer verdieping? Check www.sg.uu.nl