10 mei
55 dagen tot De Tour Ga je sneller met één dicht wiel?
Ga je sneller met één dicht wiel?

Aerodynamica is het toverwoord in grote wielrenwedstrijden. Met gestroomlijnde kleding en fietsen met speciale wielen kan je tijdens een tijdrit cruciale seconden winnen. Zo heeft een dicht wiel minder luchtweerstand dan een open wiel. Waarom rijdt dan niet iedereen met twee dichte wielen?

Omdat er ook nadelen aan verbonden zijn. Allereerst is de fiets minder stuurbaar met een dicht wiel, dit kan vooral nadelig zijn met zijwind. Bovendien is een dicht wiel ook zwaarder, waardoor de renner dus meer kracht moet leveren om snelheid te maken. Daarom loont het het meest een dicht wiel te gebruiken bij tijdritten die voornamelijk vlak zijn en geen hellingen hebben en waarbij maar één keer moet worden versneld. Voor de hobbyist zal het dichte achterwiel niet veel winst opleveren.

Voor Nobelprijswinnaar prof. dr. Gerard ’t Hooft (Theoretische natuurkunde, UU) was zijn fascinatie voor het wiel één van de redenen dat hij besloot natuurkunde te gaan studeren: “Uit mijn kleuterschooltijd herinner ik me dat ik gefascineerd werd door het wiel. Dát was nog eens een prachtige uitvinding. Wielen komen niet in de natuur zelf voor: beesten hebben meestal niets wat op een wiel lijkt. Terwijl alle auto’s, fietsen en karren die mensen gebruiken zo’n ding hebben. Een wiel is essentieel om de voortbeweging heel gladjes te laten verlopen. Ik vond dat schitterend, waarom werkt een wiel eigenlijk? Zoiets zou ik ook wel willen uitvinden.” (lees hier het hele interview)

Wil je meer van deze Nobelprijswinnaar horen? Kijk dan één van zijn lezingen bij Studium Generale terug.

Foto: hans905 via Flickr.com

Scheur naar Tips & Tricks

Meer verdieping? Check www.sg.uu.nl