03 mei
62 dagen tot De Tour Hoe neem je de optimale bocht?
Hoe neem je de optimale bocht?

Het nemen van optimale bochten kan tijdens het wielrennen cruciaal zijn. Door de beste combinatie van snelheid, kromtestraal en de hoek waarin je leunt te berekenen kan je de de optimale bocht uitdenken.

Zo bestaat een bocht nemen uit drie fasen: In fase één rijden we rechtuit, en schat je in hoe snel je de bocht kunt nemen. In fase twee stuur je tegen. Als je een bocht naar links maakt dan stuur je eerst naar rechts. Zo kan je bijvoorbeeld alleen een stoep op fietsen als je tegenstuurt. Het is onmogelijk om een bocht te nemen zónder tegen te sturen. Fase drie is uiteindelijk de kant opsturen naar waar je de bocht wilt maken en de ideale schuine hoek maken. Voor elke snelheid is er maar één ideale schuine ligging, waarbij grootte of gewicht van een persoon geen rol speelt. Een grotere snelheid zorgt voor een kortere bocht en hierdoor zal je schuiner hangen. Met je binnenste trapper omhoog in de bocht kan je schuiner en harder. Maar er is een limiet aan hóe schuin je kan op de fiets. Dus pas op! Ga met maximaal 45 graden door een bocht en let op je snelheid, anders kunnen er gekke dingen gebeuren.

Meer weten over de werking van zwaartekracht en welk genie dit heeft geformuleerd? Kijk de lezing van natuurkundige prof. dr. Floris Cohen (Geschiedenis, UU) terug over natuurkundige Isaac Newton.

Scheur naar Tips & Tricks

Meer verdieping? Check www.sg.uu.nl