26 apr
69 dagen tot De Tour Slapend de Tour winnen
Slapend de Tour winnen

“De Tour de France win je in je bed”, een bekende uitspraak van wielrenner en Tour-winnaar Joop Zoetemelk. Wielerploegen Rabobank en Omega Pharma-QuickStep zorgden vorig jaar dat hun renners elke avond op hun eigen matras sliepen. Deze matrassen werden van hotel naar hotel versleept. Ook de wetenschap buigt zich regelmatig over het effect van slaap op prestaties. Zo bleek uit onderzoek bij een basketbalteam van Stanford University dat als de spelers tien uur per nacht sliepen het scoringsvermogen van het team verbeterde met 9%.

Maar je hoeft als topsporter misschien niet eens je bed uit: uit onderzoek van prof. dr. Theo Mulder (Bewegingswetenschappen, RUG) blijkt dat mentale training hetzelfde effect kan hebben als een fysieke training. Wanneer je je als topsporter inbeeldt dat je een bepaalde prestatie of techniek gaat uitvoeren, dan zullen je prestaties daadwerkelijk verbeteren. Mentale training werkt wel alleen als je de techniek of prestatie al beheerst en het kan de fysieke training niet helemaal vervangen.

Niet alleen voor sportprestaties, maar ook voor herstel is slaap essentieel. Veel fysieke training zorgt voor belasting van het lichaam en vergroot de kans op blessures en uitputting. Psycholoog dr. Jaap Lancee (Klinische psychologie, UvA) sprak bij Studium Generale over het belang van slaap voor fysiek en mentaal herstel.

Foto: Pedro Ribeiro Simões via Flickr.com

Scheur naar Tips & Tricks

Meer verdieping? Check www.sg.uu.nl