25 apr
70 dagen tot De Tour Wat moet je eten voor een topprestatie op de fiets?
Wat moet je eten voor een topprestatie op de fiets?

Om een kort fietstochtje vol te houden eet je een banaan. Maar de profrenners van de Tour de France moeten flink hun best doen om de energie die ze tijdens het wielrennen kwijtraken aan te vullen. Door wetenschappelijk onderzoek weten diëtisten steeds beter welke voedingsstoffen sporters binnen moeten krijgen. Volgens het platform Live Science eet een wielrenner bij de Tour zo’n 9000 calorieën per dag, in plaats van de gebruikelijke 2500 voor de gemiddelde volwassen man. Een doorsnee Tourontbijt bestaat dan ook uit 150 gram pasta, een banaan, een croissant, 450 gram muesli, en 225 gram fruit. Vaak voegt men honing toe aan het eten, dan zorgt voor makkelijk opneembaar koolhydraten. Tijdens de etappe volgen muslirepen, fruitsapjes, sportgels, broodjes en zo'n 8 tot 12 bidons met sportdrank. Uitrusten achteraf met rijst, yoghurt, gedroogd fruit, water en chocomel. Dan volgt het diner met salade en bijvoorbeeld risotto met kip, groente én aardappelen, ook is er plek voor een toetje: fruit en crackers. Zo veel eten is prestatie op zich! Toch hebben de renners geen keuze, anders ligt gevaarlijk gewichtsverlies op de loer.

Maar eten is meer dan voedingswaarden. Consumptiesocioloog dr. Hans Dagevos (Wageningen Universiteit) sprak bij Studium Generale over de vaak onderbelichte sociale aspecten van eten. Kijk hier die lezing terug.

Scheur naar Voeding

Meer verdieping? Check www.sg.uu.nl