18 apr
77 dagen tot De Tour Rode bietensap als wondermiddel om de tour te winnen
Rode bietensap als wondermiddel om de tour te winnen

“Rode bietensap verhoogt sportprestaties,” leest een van de vele nieuwsberichten op Google, “Sporters, pas op met rode bietensap,” meld het Voedingscentrum. De media zit vol tegenstrijdige berichten. Rode bietensap is een opkomende trend onder wielrenners en andere duursporters, maar is het eigenlijk wel zo gezond? Tijdens het sporten hebben je spieren veel zuurstof nodig. Het nitraat in rode bieten wordt in je mond omgezet in nitriet, dat weer wordt omgezet in stikstofmonoxide. Een verhoogde concentratie daarvan zorgt ervoor dat je bloedvaten verwijden, de doorbloeding van je spieren neemt toe, en daardoor ook het zuurstofaanbod. Sportprestaties verbeteren daardoor, maar alumnus van de Universiteit Utrecht dr. Stephan Peters (Voedingscentrum) merkt op dat veel onderzoeken vooral kijken naar de effecten op prestatie, maar niet naar de veiligheidsaspecten. Zijn advies: gebruik bietensap met mate en pas op: “Een sporter die 70 kilo weegt krijgt met een paar slokken bietensap 800 milligram nitraat binnen, dat is meer dan drie keer zijn aanbevolen dagelijkse inname.”

Waarom zijn er zoveel tegenstrijdige berichten in de media over voeding en gezondheid? Volgens voedingswetenschapper prof. dr. Jaap Seidell (Voeding en gezondheid, VU) komt dat doordat voedingsonderzoek het terrein is van de life sciences, waarbij moleculen en niet ons dieet centraal staan. Voor bieten geldt hetzelfde als voor chocolade of wijn: bepaalde stofjes kunnen gunstige gezondheidseffecten hebben, maar dat betekent niet dat je elke dag een reep moet eten of een fles wijn kunt drinken. Meer weten? Kijk dan de lezing ‘Meer weten, beter eten’.

Scheur naar Voeding

Meer verdieping? Check www.sg.uu.nl