11 apr
84 dagen tot De Tour Wat moet je drinken om optimaal te presteren?
Wat moet je drinken om optimaal te presteren?

Renners verliezen bij flinke inspanning één liter vocht per uur en dit kan zelfs verdubbelen bij warm weer. Vochtverlies van 2% kan het prestatievermogen al met 20% verlagen. Aangezien de renners vaak meerdere uren op de fiets zitten, is genoeg drinken dus heel belangrijk. Maar wat kan er het beste in de bidon zitten?

Als je even gaat sporten is het volgens sportvoedingsdeskundigen het beste om gewoon water te drinken. Sport je langer dan 75 minuten, dan is sportdrank aan te raden om ook je mineralen en koolhydraten aan te vullen.

Er bestaan twee soorten sportdranken die goed zijn om te drinken tijdens zo’n lange rit. Isotone sportdrankjes worden snel opgenomen door het lichaam en hebben precies dezelfde hoeveelheid suiker en mineralen als ons bloed. Hypotone sportdrankjes bevatten juist een lagere hoeveelheid en worden daardoor nóg sneller opgenomen door ons lichaam. Als je snel vocht nodig hebt, zoals bij warm weer, kan je dus beter met een hypotoon sportdrankje je voorraden aanvullen.

Wat je misschien niet had verwacht: ook bier kan sportieve voordelen opleveren. Bier (let op! wel de alcohol vrije variant) bevat naast koolhydraten en mineralen ook polyfenolen. Uit onderzoek van de Technische Universiteit in München blijkt dat de plantaardige stof polyfenol ontstekingsremmend werkt. Toch kan je dit drankje beter niet drinken tijdens het sporten, want het koolzuur kan zorgen voor maagpijn. Dus een alcoholvrij biertje tijdens de derde helft is prima, maar niet tijdens inspanning.

Meer over voeding en gezondheid? Kijk dan de lezingenserie Framing Food terug, waarin wetenschappers vanuit verschillende disciplines laten zien hoe zij bijdragen aan onze kennis over voeding, van molecuul tot maatschappij.

Scheur naar Voeding

Meer verdieping? Check www.sg.uu.nl